Egy ötvenezer forintos beruházással hárommilliót nyertünk
evoEnergy|2023. október 18.Az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerben (EKR) helyet kaptak olyan intézkedéstípusok is, amelyek kifejezetten könnyen, és ami ennél is fontosabb, minimális beruházással hajthatók végre, de végül ugyanolyan nagyságrendű támogatási összeget biztosítanak, mint egy komolyabb beruházás. Ilyen például a pótkocsik vagy buszok gumiabroncs-nyomásának ellenőrzése, amelyről Liebenheim László, egy dunántúli fuvarozási és logisztikai vállalat műszaki vezetője osztotta meg velünk tapasztalatait.
Amióta az üzemanyagok ára az egekben van, nálunk minden olyan megoldásra odafigyel a vezetés, ami valamiféle csökkenést ígér vagy eredményez. Ha más nem, ötlet szinten a flottakezelő rendszerek fogyasztásmonitorigjától kezdve a motorok égési folyamatának optimalizálását célzó megoldásokig már szinte mindenről beszéltünk, így nyilván a megfelelő abroncsnyomás sem volt újkeletű téma, ugyanakkor az EKR szembesített bennünket igazán a részletekkel. A kiindulási pont mindig az, hogy kevés az idő, a gépkocsivezető kollégák sietnek, már egymás után sem szívesen rakodnak, ugyanakkor amikor szembesültünk azzal, hogy a 48 darab pótkocsis szerelvényünk guminyomásának ellenőrzésével és optimális értéken tartásával éves szinten 12 millió forintot spórolhatunk, hogy úgy mondjam könnyen megtaláltuk a kötelező mérés helyét. De most egy picit talán előreszaladtam, mert amikor megkeresett bennünket az EvoEnergy, akkor még csak arról volt szó, hogy a rendszeres méréssel és ennek jegyzőkönyvezésével a mi flottánkat nézve nagyjából egy 3 millió forintos támogatási összeg hívható le.
Mivel egy hitelesített, az EKR által elfogadott gumiabroncs nyomásmérő nagyjából 25 ezer forintba kerül, könnyű volt elfogadni az ötletet. A szerződést követően közösen létrehoztuk azt a jegyzőkönyvet, amiben a mérések eredményeit kell rögzíteni, kidolgoztuk a kötelező mérésre és dokumentálásra vonatkozó belső szabályzatot, majd leadtuk a szükséges adatokat. Ha jól emlékszem nem teljes két hónap eltelte után kaptunk egy hárommillió forintos jóváírást az EvoEnergy-től, ami ráadásul nem egy egyszeri összeg, mivel ha jól emlékszem 2030-ig minden évben értékesíthető az elért és dokumentált megtakarítás. És akkor ezen felül ott van még a már említett, nagyságrendileg 17-18 ezer literes üzemanyag-megtakarítás is, egyszóval nekünk ez az EKR eddig kifejezetten pozitív élményeket hozott. Mondhatni jól bizonyított, így abszolút nyitottak vagyunk az EKR égisze alatt megvalósítható vezetéstechnikai képzésekre is, de ebben a témában egyelőre még nincsenek tapasztalataink.